Monsinjoro Alfonso Svarinsko paskutinė valia neįvykdyta

Share

2023 metų pabaigoje, gruodžio mėnesį, kaip visada, nutariau aplankyti savo giminaitę vienuolę ses. Monikutę Gavėnaitę – nuvežti savos gamybos sulčių, kitų lauktuvių. Visada buvo gera aplankyti ją Monsinjoro Alfonso Svarinsko bute. Monikutė buvo ištikima šios istorinės vietos saugotoja. Jos prižiūrimi Monsinjoro namai buvo tikras muziejus, kuriame gyveno mylimo Monsinjoro atmintis.

Monsinjoras Alfonsas Svarinskas savo atsiminimuose rašė (https://partizanai.org/failai/pdf/ ):

„Sesuo Monika Gavėnaitė man labai daug padėjo. Laisvės kovose ir Nepriklausomybės laikais visada ji buvo patikima bendražygė. Mintyse vis sakydavau: – Dieve, jei nutarsi katrą pasišaukti – pirma tegul mirtis aplanko mane.

Kai 2011 metais sausio mėnesį susirgau, nutariau testamentu visą savo palikimą pavesti ses. Monikai. Taip pat ir butą Odminių gatvėje (10–2). Jai pasakiau, kad buto niekam nei atiduosiu, nei parduosiu, tebūna jis paminklas Pirmosios Nepriklausomos Lietuvos sukūrimui. Juk šiame bute buvo svarstoma Lietuvos Nepriklausomybės vizija. Čia gyveno prelatas Mykolas Krupavičius ir kiti valstybės kūrėjai. Visą gyvenimą vadovavausi nuostata – niekam nieko neparduoti, o tik atiduoti.

Taigi mano sprendimas – palikti šį butą gerų žmonių globai, kad jis būtų vieta rinktis patriotams, katalikiškų organizacijų nariams, kurie tęstų kovą už Lietuvą ir Bažnyčią. Vėliau testamentą perrašiau Eucharistinio Jėzaus seserų kongregacijai, nes ses. Monika neturi jokio turto ir sumokėti mokesčių negali. Manau, Eucharistinio Jėzaus seserys, turbūt labiausiai pasižymėję kovoje su KGB, leidžiant „LKB Kroniką“ ir pogrindžio spaudą, įgyvendins mano valią. 2013 metais už Laisvės kovą Monika Gavėnaitė apdovanota Vyčio kryžiaus ordino Riterio Kryžiumi”.




Šiemet, vasario mėnesį, apsilankiusi Monsinjoro Alfonso Svarinsko bute negalėjau patikėti tuo, ką pamačiau. Butas ištuštėjęs, visos jo relikvijos dedamos į dėžes, daiktai ir knygos išdalijami. Sužinojau, kad dar spalio mėnesį butas buvo parduotas verslininkui, kuris supirko visus to namo butus. Net ir paveikslus nuo sienų vienuolės jam parduoda…

Po Monsinjoro mirties jo butas tapo vienuolyno turtu. Ses. Monikutės dėka jame gyveno tikra vienuolyno dvasia. Be to, ji uoliai rūpinosi Laisvės gynėjo, triskart politino kalinio paskutinės valios pildymu. Daug kartų žodžiu ir raštu ji beldėsi į Kauno ir Vilniaus vyskupų širdis ir duris, skundėsi, kad jos vienuolyno seserys nejaučia ir nesupranta pareigos vykdyti paskutinę mirusiojo valią, tačiau niekas į jos prašymus nekreipė dėmesio. Tiesiog buvo pasakyta, kad vienuolynų turtu ir testamentų vykdymu rūpintis pavesta Panevėžio vyskupui L. Vodopjanovui.

Supratau, kad vienuolyno slenkstį peržengė ir į seserų širdis įsismelkė šlykštus godumas. Anksčiau galiojo sprendimas, kad butas bus neliečiamas, kol ses. Monikutė bus gyva. Vienuolės veikė gudriai. Nedrįso butą parduoti, kol Monikutė buvo energinga. Bet kai sulaukusi 96 metų ji ne viską pradėjo suvokti, susilpnėjo jos atmintis, vienuolės pradėjo veikti. Ne dėl istorinės atminties išsaugojimo, dėl pinigų…

Mons. A.Svarinsko kapas.

Praėjo dešimtmetis, kai į Dievo namus iškeliavo didis Lietuvos ganytojas kunigas Alfonsas Svarinskas, laisvės karys, visą save atidavęs Dievui ir Tėvynei. Jo lūpomis kalbėjo Tikėjimas, Viltis ir Meilė. Mums ir ateities kartoms jis paliko neišmatuojamą turtą – kovą prieš sovietinę okupaciją ir beveik 23 metus, praleistus lagerių kalėjimuose. Todėl labai išgyvenu, kai šitaip nesiskaitoma su paskutine Monsinjoro valia.

Labiausiai stebina, kad tai padarė Eucharistinio Jėzaus seserų kongregacijos vienuolės, kuriomis Monsinjoras pasitikėjo. Jos priėmė sunkiai protu suvokiamą sprendimą – parduoti butą, kurį Monsinjoras vadino paminklu Nepriklausomai Lietuvai. Jis norėjo, kad šiuose namuose rinktųsi patriotai, katalikiškų organizacijų nariai, tie, kurie darbuotųsi ir esant reikalui tęstų jo kovą už Lietuvą ir Bažnyčią! Dar daugiau – seserys nusprendė parduoti ir nesaugoti nei Monsinjoro knygų kolekcijos, nei jo surinktų vertybių!

Kodėl taip švaistomas kruopščiai Monsinjoro kurtas palikimas? Kodėl nepaisoma jo vizijos ateities kartoms? Argi mirusiojo paskutinės valios nevykdymas nėra nuodėmė? Pasirodo, nemokame saugoti Lietuvos Bažnyčios istorijos, rašytos partizanų krauju…

Gruodžio mėnesį man buvo pasakyta, kad ses. Monikutė važiuos į Kauną. Šiandien žinios jau kitos: bus išvežta į Šiluvą. Ne dėl jos gerovės, bet dėl vienuolyno, kaip atrodo, savanaudiškų sprendimų.

Šiais laikais tarsi turėtų nestebinti, kai „stumdoma” vyresnioji karta, ypač tokio garbaus amžiaus žmonės, kaip mano teta. Bet ses. Monikutė nuo ankstyvos jaunystės buvo pasiaukojusi vienuolė, kaip pati sakydavo, visą gyvenimą stengėsi būti vienuole pagal vienuolyno steigėjo, šventos atminties kunigo Pranciškus Masilionio, nustatytą regulą. Senatvėje skaudžiai prasitardavo, kad vienuolyne nebeliko jo steigėjo dvasios. Taip, ses. Monikutė pasirinko vienuolės kelią, ir mes, pasauliečiai, neturėtume kištis į vienuolyno tvarką. Vis dėlto norisi paklausti – kodėl taip pasielgta? Kodėl dabar, kai žmogui galbūt nedaug liko gyventi, skubiai priimami tokie sprendimai?

Galima tik nuspėti, kaip apsukriai „susisuko” verslininkas, kuris jokių Lietuvos vizijų net nesapnavo. Tebūnie. Tik gaila neišpildytos Monsinjoro valios, gaila garbaus amžiaus sesers Monikos, o ypač gaila, kad net vienuolyne stokojama sąžinės ir atjautos…

Belieka melstis už seseris, kurios buvo įpareigotos saugoti ir branginti mūsų tautos atmintį ateities kartoms, bet nusprendė to nedaryti.
Išdrįsau prabilti ne tik dėl to, kad esu sesers Monikos Gavėnaitės giminaitė, bet ir dėl to, kad esu partizano anūkė.

Ernesta, partizano Juozo Astrausko-Žaibo anūkė

2024 m. kovo 1 d. (diena, kai ses. Moniką išvežė į Šiluvą)

Komentarai :

  1. Problemos name prasidėjo vienuolėms paveldėjus monsinjoro butą kartu su jame esančiais namo bendrijos dokumentais bei antspaudu, ir pasijutus vienvaldėmis namo savininkėmis. Išaugus apetitams, jos pradėjo nustatinėti savo taisykles, kas ir privedė iki šiandieninės situacijos. Vienuolės pačios aktyviai ėmė pritarinėti visiems į namą atėjusių verslininkų sprendimams. Neatsiklaususios kaimynų, 2019 m. perdavė verslininkams namo bendrijos valdymą, pirmininkavimą, o vyresnioji Saulė Lapėnaitė tapo namo revizore. Kartu jie pakeitė namo bendrijos įstatus, sutartis, nustatė naujus mokesčius. Netrukus paaiškėjo, kad mokesčiams pateikiamas mažesnis vienuolių buto plotas, negu yra iš tikrųjų. Pasirodė, kad yra neatitikimų, kiek vienuolės paveldėjo, ir kokio dydžio butas yra iš tiesų. Nenorėdamos pripažinti ir ištaisyti šios klaidos kadastro įrašuose, jos nusprendė parduoti butą verslininkui, kuris to tik ir laukė.
    Netiesa, kad vienuolės neturėjo pasirinkimo, buvo priverstos parduoti butą. Jos pasielgė kaip buvo joms naudingiau. Jos ne aplinkybių aukos, o verslininkų bendrininkės. Apie mons. Svarinsko norą, kad butas pasitarnautų katalikiškai patriotinei veiklai, s. Monikai gyvenant jame, vyresnioji net nenorėjo girdėti, sakė, kad s. Monika eilinė narė ir nieko nesprendžia, apie tai s. Monika ne kartą guodėsi, atėjusi pas mus, tačiau nieko negalėjo pakeisti.
    Dėl netinkamo ir nesupratamo vienuolių elgesio dar nuo 2019 m. ne sykį kreipėmės į Vilniaus arkivyskupiją, ekonomo tarnybą – tyla; rašėme vysk. L. Vodopjanovui, – tyla. Kauno arkivyskupijos kancleris pažadėjo greitą arkivyskupo atsakymą, vietoj to, po ilgo laukimo, – vienuolių pozicijos persakymas ir, nesiaiškinant, pasiūlymas,- jei nepatinka, kaip jos valdo savo turtą, kreiptis į teismą. Kokie teismai, kai namie – nepagydomai sergantis artimas žmogus, o per vienuolių šmeižtą kaskart visiems reikia įrodinėti savo įgaliojimų teisėtumą. Vienuolių skleidžiami gandai, kad visą namą nupirko verslininkai, irgi yra netiesa.
    Nesitikėjome iš bažnyčios vadovų tokio abejingumo ir tylaus pritarimo neišsaugoti monsinjoro puoselėto buto muziejui.

  2. Grušas įleido lapę į vištidę-tikinčiųjų sukurto ir sukaupto turto parceliavimą pavedė Panevėžio vyskupui L. Vodopjanovui, kuris tame reikale turi patirties, jau savo vyskupijoje parceliuoja žmonių pastatytas ir sovietmečiu išsaugotas klebonijas. Gal ir bažnyčias greitai pradės parceliuoti musulmonams, kaip tai vyksta Belgijoje. Bus dar pinigėlių naujoms mašinytėms ir kelionėms į kurortus.

  3. Jau ir vienuolius galima papirkti? Galutinė demoralizacija!!!

    1. Ar žinote, kad šias dvi vienuoles gynenančias šiame bute, tolimesniam gyvenimui išsiunčia į Šiluvą. Juk šios abi vienuolės jau garbingo amžiaus, išsiunčia į užkampį gyventi, kai Vilniuje šalia visos medicininės paslaugos, kurios joms labai reikalingos. Ar ponas L. Vodopjanovas supranta kokio amžiaus šios mielos seserys, kas suteiks joms medicines paslaugas. Neliko kokio žmogiškumo, geras posakis “kunigo naudą velniai gaudo” Tikriausiai suprantate kokioje vietoje šis btas ir kokia šio buto vertė???





Comments are closed.

Share