Gytis Padegimas: „Laisvė“ pirmykščio žmogaus virtuvėje

Share

Gytis Padegimas: „Laisvė“ pirmykščio žmogaus virtuvėje

Na, štai, pagaliau ir aš užsiropščiau į „namelį ant vištos kojelės“…

Ėjau į šį 11-osios Kauno bienalės objektą Karo muziejaus sodelyje tikėdamasis pamatyti jo link plūstančias minias, nes nemažai tikrų Lietuvos patriotų, buvusių bendražygių „Sąjūdyje“ piktinosi šia akcija-atrakcija, o jaunimas, priešingai, džiaugėsi, kad ,,prikolna“ ir skubėjo „Facebooke“ dalintis familiariomis nuotraukomis, kur jie „nusitraukę“ su šia J.Zikaro skulptūra lyg su ,,sava biče“.

Konstrukcijos papėdėje nuo šalto vėjo gūžėsi keli jaunuoliai, kaip paaiškėjo, bijantys aukščio, o iš namelio netrukus nusileido grupelė jų draugų, VDU studentų, kurių dėstytoja mane užtikrino, kad „ten nėra ko lipti, nes nepamatysiąs nieko, ko nematęs“.

Smalsumas vis tik ima viršų – užsiropščiau.

Atsidūriau virtuvėje, įkurdintoje virš nuo vaikystės mylimų ąžuolų viršūnių, kuri jaunam žmogui, įsitikinusiam, kad pasaulis prasidėjo tik su moderniųjų technologijų era, niekuo nesiskiria nuo pirmykščio žmogaus urvo.

Aplinka tikrai niekuo nenustebino ir nesudomino. (Kažin kokia statistika galėtų nustatyti, kiek Lietuvos gyventojų tebesinaudoja tokiomis virtuvėmis neturėdami jokių šansų jas modernizuoti, padaryti jas patogesnes, gražesnes?)




Buvau virtuvėje su ant stalo užkelta „Laisve“ vienui vienas. Pritrenkė jos pažaliavęs veidas ir drabužis. Ir kaip gi čia nepažaliuosi iš pykčio, jei per visus nepriklausomybės metus mūsų laisvę dosniai „šmotais“ dalinę Skandinavijos bankams ir tarptautinėms monopolijoms bei koncernams, „Gazpromui“ ir „Rosatomui“, ir savęs bei savųjų, aišku, nepamiršę, išguję didžiulę dalį tautos nugaros lenkti į svetimus kraštus buvę kompartijos ir komjaunimo skyrių vedėjai, instruktoriai, jų „šlovingosios“ istorijos tyrinėtojos, žodžiu, visa šita „grupė draugų“, kiaulės akis įsidėję, kaip sakydavo mano tėtis dzūkas, net partiniu vėzdu varomi, nesitraukia nuo valdžios lovio?

Kaip čia nepažaliuosi, jei net ant aukštoko postamento stovėdama, kasdien girdi bent apie kelias valdžią turinčių, turėjusių ar turėsiančių aferas, korupcijos skandalus, atvirą piktnaudžiavimą valdžia ir visišką nebaudžiamumą?

Kur čia nepažaliuosi, kai valstybės šimtmečio išvakarėse sugriaunamas Gedimino kalnas – kitas per amžius šventas tautos ir valstybės simbolis, o kaltų, atsakingų dėl tokios nusikalstamos veikos nėra?

Galų gale, kaip čia nepažaliuosi, kai per virtuvės langelį matyti duobė vietoj Vienybės aikštės ir dar tokio gylio, lyg čia ką tik būtų nukritęs Tunguskos meteoritas, o po tą duobę dar giliau rausiasi, matyt, iš didžiųjų amžiaus statybų Sibire parsigabenta technika? Kam rūpi, kad čia – miesto širdis, kad beatodairiškai naikinamas šimtmečiais kaupęsis kultūrinis sluoksnis, kad po tokio sunkiosios technikos pasišvaistymo išnyks didžiausias miesto turtas ir puošmena – šimtamečiai ąžuolai?

Užtat vieninga, nedaloma, išmanioji per amžių amžius Kauno valdžia, susitelkusi apie vienintelį, nepakartojamąjį Merą iš didžiosios raidės, padovanos mums dar vieną negyvą akmeninę dykrą, pritrauks į miesto centrą nevaldomus transporto srautus, o mus, kuriems neva tai ir daroma, išguis iš taršoje ir triukšme paskendusio miesto centro.

Tu gi, Laisve, jei nenuvirsi kartu su paskutiniais ąžuolais pasikasus po Tavo postamentu, toje taršoje visiškai oksiduosiesi ir pavirsi į dulkes…

Bet apie ką aš čia? Tiesa, buvau paprašytas pakomentuoti mums visiems svarbaus simbolio J. Zikaro „Laisvės“ įkurdinimą sovietinėje virtuvėje. Manau, kad jeigu „Laisvė“ atlaikė įkalinimą sovietiniuose rūsiuose ir užmaršties kalėjimuose, tai į šį „virtuvinį“ įkalinimą jai tik nusispjaut.

Nors, tiesą sakant, neįsivaizduoju jos vyresniosios sesers niujorkiškės „Liberty“, aplipdytos kokiais nors buitiniais priedais. Neįsivaizduoju ir kurios nors Tekančios saulės šalies senosios sostinės Kioto šventyklos ar jos dalies, talentingosios lietuvių menininkės P.K.Pukytės vadovaujamų lietuvių menininkų desanto įtupdomos į kokią nors tupyklą. Bet man greičiausia trūksta vaizduotės, o gal tiesiog nesu nuosekliai susipažinęs su postmodernaus ir postpostmodernaus meno raida?

P.S. Labai praktiškai ūkiškai – kol „Laisvė“ pasiekiama, būtų nuostabu, kad restauratoriai nuplautų nuo jos tą skenduolišką žalėsį.

P.P.S. Ar mes valstybės 100-čio proga sugebėsime tai padaryti ir su mūsų visų Laisve, tai jau kitas klausimas.

Komentarai :

  1. Žmogus nepagyvenęs nelaisvėje,niekada nesupras,kas tai LAISVĖ ! Lietuvai kovojant dėl LAISVĖS,vadovavo talentingiausi tautos mokslo vyrai.Daugelis jų buvo apdrabstyti purvais,kad pasitrauktų nuo valdymo.Tuščia vieta niekada nebūna,ją užėmė korumpuoti rėksniai,partijų vidutinybės.Tad turime,ką turime ir valstybės ateitis labai miglota…!

    1. Tu vietu jie neuzeme i jas mes patys juos pasodinom,tai kas tada kaltas…

  2. Norėtųsi paklausti: kuo čia dėti personaliniai santykiai? Negi vėl važiuojame į tą patį “Delfį”, nuo kurio taip buvo norėta pabėgti. Juokauti čia nėra kaip. Juk čia keliama pati skaudžiausia kultūros krizęs problema. Ją mes importavome į Lietuvą, ir nežinome ką ji reiškia mūsų kultūros politikoje. Atrodytų, kad niekas nežino, nei kaip atsirado ši Zikaro skulptūra, nei kokią dramatiška buvo yra jos istorija. O svarbiausia, kokią prasmę yra įgavęs japono pasityčiojimas iš jos . Japonui juk tai mažiausiai rūpėjo. Vadinasi, turime klausti, kas tą pasityčiojimą užsakė? O ypač KAS FINANSAVO?

  3. Kodėl gi LAISVĖS skulptūrai neatsirado vietos Čiurlionio ar Karo muziejaus patalpose? Ar čia kieno nors privati iniciatyva JĄ restauruoti privačioje virtuvėje?

  4. ..na ,kuriant laisvę reikia Tautos , kuriant meną reikia Talento , o ‘mianui’ uztenka tik idiotų politikoje , valdžioje ..

  5. Aš vertinu laikotarpį po Nepriklausomybės atstatymo, tuos 27 metus, kai Lietuvą valdė pasikeisdami konservatoriai su socialdemokratais

  6. Petras Navickas ilipęs i sudas ir ji taškydamas sako pažiūrėk kaip tu atrodai. Tai, Petrai, brazauskininkų istorija tai ir yra tos srutos kurias tu taškosi an visu ir sakai pažiūrėk ne vien komunistai buvo kalti. Petrai privalai atsikirsti nuo komunizmo ir okupacijos ir ja kategoriškai pasmerkti, ir jokių flirtų. Bet tu bandai kažką taškyti ir ieškoti dėmių ne purvo šaltinyje bet ant tų kurie apdrėbti. bet tai – tavo, jūsų tradicija ir čia nieko naujo.

  7. Laikiau Jus rimtu komentatoriumi, bet kai dėl esamos padėties šalyje kaltinante buvusius komunistus ir komjaunuolius, ir nepastebite, jog valdžioje ne mažiau kaip pusė laiko buvo Jūsų nepaminėti šventuoliai, tapote panašus į “barečių ” lygio moteriškėles.

  8. tamsioji laisvės pusė… Mūsų žingsnis suvokti ją dar turi subręsti ir įvykti, kasdien privalom apie tai kalbėtines mes dar daug ko negalim, nes mes esam – pakeliui į laisvę.





Comments are closed.

Share